Zaburzenia lipidowe to nic innego jak nieodpowiednia gospodarka metaboliczna związana ze złym stężeniem lipidów w organizmie.

CZYM SĄ LIPIDY I JAKĄ ROLĘ PEŁNIĄ?
Lipidy to najprościej mówiąc szereg związków chemicznych występujących w naturze. Zaliczają się do nich tłuszcze, woski, pewną grupę witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli witaminy A, E D oraz K i tzw. sterole, do których zalicza się owiany złą sławą cholesterol. Jedną z podstawowych funkcji lipidów jest magazynowanie energii oraz w niektórych przypadkach dostarczanie składników odżywczych. Lipidy dzielą się na wiele różnorodnych grup jak kwasy tłuszczowe, glicerolipidy, glicerofosfolipidy etc.

JAK ZBADAĆ POZIOM LIPIDÓW WE KRWI?
Do badania stężenia lipidów we krwi ludzkiej służy lipidogram.
By zbadać poszczególne frakcje tłuszczów u danej osoby, wystarczy jedna próbka krwi żylnej. Badanie pokazuje stężenia takich lipidów jak: ilość cholesterolu całkowitego, poziom frakcji LDL, HDL oraz triglicerydów (TG). Aby wynik był wiarygodny należy pozostawać na czczo przez min. 8 godzin przed badaniem oraz ograniczyć dietę obfitą w tłuszcze.

KOMU NALEŻY WYKONAĆ LIPIDOGRAM?
Każdy dorosły człowiek od czasu do czasu powinien poddany być badaniu na wypadek ewentualnych zaburzeń lipidowych. Podstawowym wskazaniem do wykonywania profilu lipidowego krwi jest ocena rozwoju miażdżycy. U osób z określonymi czynnikami ryzyka tej choroby należy powtarzać oznaczanie poziomu cholesterolu i jego frakcji co pewien określony czas. Lipidogram muszą wykonywać osoby mające cukrzycę typu 2, nadciśnienie tętnicze, palacze, osoby z nadwagą lub otyłością, aprofilaktycznie mężczyźni po 45 roku życia oraz kobiety w trakcie i po menopauzie.

Zaburzenia lipidowe to najczęstszy czynnik wystąpienia chorób układu krążenia, które są jedną z najczęstszych przyczyn zgonów na świecie!

Nieprawidłowe stężenie lipidów objawia się przede wszystkim podwyższonym cholesterolem całkowitym i/lub cholesterolem LDL. U chorego pojawia się wtedy hipercholesterolemia. Może też występować podwyższenie triglicerydów, czyli hipertriglicerydemia. W przypadku zwiększonych stężeń zarówno triglicerydów, jak i cholesterolu całkowitego lub cholesterolu LDL rozpoznaje się hiperlipidemię mieszaną.

JAK LECZYĆ ZABURZENIA LIPIDOWE?
We współczesnym świecie zaburzenia lipidowe występują coraz częściej, u coraz większej liczby osób i niestety w coraz młodszym wieku. Już trzydziestolatki mają poważane problemy z cholesterolem co wynika ze złego stylu życia, siedzącej pracy, otyłości czy nadmiernego spożywania używek. Kłopoty z metabolizmem, nadmierny wzrost cholesterolu i trójglicerydów można oczywiście leczyć farmakoterapią. Najważniejsze jednak są profilaktyka, by do takiego stanu nie dopuścić, a w leczeniu dość radykalna zmiana stylu życia obejmująca wiele nawyków, również dietetycznych.

JAK SAMI MOŻEMY SOBIE POMÓC W REDUKCJI ZABURZEŃ LIPIDOWYCH

1. Aktywność fizyczna
Ruch – codzienny, regularny, trwający co najmniej przez pół godziny wysiłek pozwala zmniejszyć stężenie trójglicerydów we krwi i zwiększyć stężenie cholesterolu HDL (zwanego także dobrym cholesterolem). Aktywność fizyczna jest jednym z najważniejszych i najbardziej skutecznych elementów leczenia tego typu zaburzeń, niezależnie od wieku pacjenta.

2. Zmiana nawyków żywieniowych
Należy ograniczyć tłuszcze, zwłaszcza zwierzęce, ograniczyć produkty podnoszące stężenie cholesterolu ( nadmierna ilość żółtek jaj, wątróbka, masło), zmienić sposób przygotowywania posiłków, czyli zamiast smażenia polubić produkty gotowane, przygotowywane na parze lub pieczone bez tłuszczu. Ważne jest spożywanie dużych ilości dobrego jakościowego błonnika, posiłki powinny być obfite w warzywa, zwłaszcza zielone. Na owoce natomiast trzeba uważać, ponieważ zawierają duże ilości fruktozy, która nie jest wskazana dla osób z zaburzeniami metabolicznymi. Należy kategorycznie zrezygnować z posiłków typu fast – food i gotowych wypieków: ciast i ciasteczek, które zawierają niezmiernie szkodliwe kwasy tłuszczowe typu trans. Do diety warto wprowadzić też pokarmy, które są źródłem kwasów nienasyconych kwasów tłuszczowych – świetnemu lekarstwu przeciw miażdżycy. Tłuste ryby w niewielkich ilościach, orzechy i nasiona, awokado, oliwa z oliwek orz olej lniany tłoczony na zimno to sprzymierzeńcy w walce o zdrowy organizm.

3. Redukcja masy ciała
Często zaburzenia lipidowe idą w parze z nieprawidłową masą ciała. Redukcja każdego kilograma ciała odzwierciedlona jest w spadku stężenia trójglicerydów we krwi.

4. Koniec z paleniem
Długotrwałe i regularne palenie tytoniu poza szeregiem innych chorób powoduje wzrost stężenia cholesterolu HDL.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułzawał serca – skutki
Następny artykułmiażdżyca serca

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here