Luteina na oczy

0
65

Wiele dostępnych bez recepty suplementów diety przyczynia się do poprawienia wzroku. Wśród nich na pierwszym miejscu znajduje się luteina. Jest ona silnym antyoksydantem, chroniącym przed wolnymi rodnikami, który wspiera poprawne widzenia i pomaga w dbaniu o oczy. Czy na prawdę luteina poprawia wzrok? Co warto o niej wiedzieć?

Luteina na oczy

Luteina jest ksantofilem, czyli żółtą substancją, pochodzącą z grupy karotenoidów. Naturalnie znajduje się w roślinach o żółtej i pomarańczowej barwie, a niekiedy również w warzywach zielonych. Nie jest ona syntezowana w ludzkim ciele, gromadzi się w siatkówce, a dokładniej w znajdującej się w niej plamce żółtej. Jakie są jej podstawowe właściwości?

Stanowi ochronę przed promieniowaniem UV. Naukowcy zgodnie przyznają, że jest w stanie zabezpieczyć siatkówkę oka nawet do 90% przed szkodliwym promieniowaniem. Podobnie działa ona na naszą skórę, zmniejszając ryzyko powikłań po długiej ekspozycji na słońcu. Jakie jeszcze działania ma luteina na oczy? Zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej, które pojawia się u ludzi po 50 roku życia. Jest to schorzenie powodujące problemy z rozpoznawaniem twarzy i cyfr. Osoby ze zwyrodnieniem odczuwają słabszy kontrast barw oraz widzą proste linie jako pofalowane. Luteina chroni plamkę żółtą, zapobiega tym zmianom oraz może wpływać na ich zahamowanie. Dostarczając swojemu organizmowi odpowiednich dawek luteiny, możemy cieszyć się wyraźnym widzeniem przez długi czas.

Najlepsze źródła luteiny

Luteina jest barwnikiem roślinnym, więc można ją znaleźć głównie w roślinach. Bogate w ten składnik są szczególnie warzywa, takie jak jarmuż, szpinak, brukselka, pomidory, kukurydza oraz dynia. Aby luteina lepiej się przyswajała, warto spożywać ją z niewielką ilością tłuszczu – na przykład skrapiając warzywa oliwą z oliwek.

Luteinę można też suplementować, co w niektórych sytuacjach jest szczególnie wskazane. Jej stężenie w miarę starzenia się organizmu maleje – niekiedy przyczynia się do tego niedostateczna podaż tego składnika w diecie. Optymalne zapotrzebowanie na luteinę wynosi od 6 do 14 mg dziennie. Według luźnych statystyk przeciętny mieszkaniec Polski spożywa jej jedynie 2,2 mg, czyli zdecydowanie za mało. Na rynku dostępne są preparatu z różną zawartością luteiny, niekiedy również bogate w inne składniki – między innymi zeaksantyne, która także jest karotenoidem. Ponadto suplementy takie mogą zawierać witaminę E oraz ryboflawinę dodatkowo wspierające wzrok.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here